Hoe het in brabant begon...
Begin 2022 is de 9314 gekocht van een bekende busfanaat en MB200-beschermer van het eerste uur. Uit de kop van Noord-Holland is de 9314 naar het zuiden gebracht. Hier zullen wij met extra support en nog meer handjes de 9314 in fantastische staat, namelijk een unieke museumwaardige BBA MB200 uitvoering, terugbrengen onder BBA nummer 770. En met uw hulp! Want er zijn behoorlijk wat kosten te maken om een museumbus in showroomstaat te brengen. Onderdelen (o.a. raamrubber, ruiten, schortplaten, filmrol met bestemmingen, stoelen, uitlaat, motoronderdelen, banden, elektra) zijn nog wel te krijgen, ruilen of kopen maar de echte kosten zitten in laswerk, spuitwerk en/of verschillende revisies. Wij dragen allemaal geld en arbeid bij, maar kunnen uw hulp echt hard gebruiken.
Via deze link kunt u helpen. Koop een museale rondrit, reserveer je eigen rode skai stoel, 'koop' een m2 spuitwerk, of een originele busreclame (de good-old lichtkrant in de bus. Kenmerkend voor die tijd)!
Help ons via deze link:
Vermeld bij Uw donatie welke tegenprestatie wij zullen geven:
€ 25 DONATIE Algemene donatie (of ieder ander bedrag. Alles wordt gewaardeerd)
€ 50 SKAI STOEL Adopteer je eigen gereserveerde rode skai-stoel (40st.) in de bus
€ 200 LICHTKRANTRECLAME. Een jaar lang op de originele lichtkrant in de bus
€ 300 SPUITWERK Sponsoring van 3 m2 spuitkosten in mooi streekgeel!
€ 1.000 MUSEUM TOURRIT/RONDRIT voor je club of vriendengroep (10u), all in incl. chauffeur
TEAM
Inmiddels zijn wij met meerdere enthousiastelingen binnen de Stichting Brabant Museum Bus samengekomen om de 770 in museale staat terug te brengen om rondritten te rijden, tentoonstellingen, huwelijken, open dagen en musea te bezoeken met de bus. Uiteraard zullen er ook excursies worden georganiseerd.
Wil je mee klussen? Leuk en... graag! Meld je aan via deze site en kom eens langs! We klussen in Tilburg. Technische kennis is altijd belangrijk maar echt noodzakelijk is het niet: Monteurs, schoonmakers, chauffeurs, bestuursleden.... van hart welkom.
De 770
De 770 is een standaard streekbus, welke onder (ESO) nummer 9314 zijn arbeidzame leven is gestart in de veenprovincie Drenthe, een groot deel van Noord Overijssel en Groningen. Hij werd in 1982 onderdeel van vervoersmaatschappij DVM, de Drentse Vervoersmaatschappij. De DVM heeft lang bestaan, is uiteindelijk overgegaan in de VEONN met onder andere collega-vervoerder FRAM uit Friesland en GADO uit Groningen wat al na 3 jaar veranderde in Arriva.
De oorspronkelijke BBA770 is als eenling van dit type overgenomen met een bedrijfsovername van de Thoolse TAD. Eerder had de BBA een drietal DAF MB200-Den Oudsten bussen geruild met de ZWN welke de BBA nummers 748 t/m 750 kregen. Ook werden er 2 bussen geruild met de GADO: die kregen bij de BBA de nummers 771 en 772. Feitelijk zijn er slechts 3 met deze deurindeling in gebruik geweest bij de BBA in Brabant: De 748 t/m 750 hadden namelijk smalle voordeuren.
Onder andere lijn 131/132 werd door de 770 vaak bediend. De kenmerkende kleurstelling, zonder grijze schortplaten, een witte bies op de flanken, een witte kop en een warmer BBA-geel waren typische en unieke kenmerken voor deze MB-200's. De BBA was sowieso vrij eigengereid. Men gebruikte steevast geen ESO-nummers maar een 3-cijferig eigen wagenparknummer. Ook is de BBA de uitvinder van de 'hoge pet' een vergrote filmkast voor de bestemming aan te geven. Deze werd later overgenomen door andere vervoerders zoals CN, DVM-NWH, GADO en VSL. De 770 heeft juist een standaard filmkast en is daarmee binnen de BBA een redelijk unieke uitzondering.
Voor busliefhebbers is het ESO-nummer, zeg maar het wagenparknummer, belangrijk. Bij landelijke busbestellingen werden ook landelijk de wagenparknummers aangemaakt. Vervolgens ging 1 of een serie van opeenvolgende nummers naar een bepaalde vervoerder. Het volgende nummer of nummers weer naar een andere vervoerder. Het kenteken van deze bus is BF-73-DX en dat zal in principe nooit wijzigen.
Na omzwervingen en particulier eigendom is de museumbus nu terug als STREEKBUS.
De typische inrichting voor dit soort ex-streekbussen (jurywagen, motor- of autocrossbus, vrachtwagen, camper, rijdende winkelwagen of frietkar) was ook van toepassing voor de 770. Hij is echter gelukkig in Nederland bewaard gebleven, immers veel bussen verhuisden na hun Nederlandse inzet naar Oost-Europese landen. Ook vele MB200's zijn op Cuba terecht gekomen, alwaar nu nog steeds onverwoestbare exemplaren, soms deels onherkenbaar, dagelijks worden ingezet.
Inmiddels zijn de skaibanken weer terug en zijn de laatste laswerkzaamheden uitgevoerd. Ook is de bus in origineel wit en geel gespoten en is de exacte bestickering en logo-lettertype gemonteerd De RDW goedkeuring is een feit en de 770 is verzekerd.
READY TO GO !